Přechod na víceleté gymnázium je pro mnohé žáky i jejich rodiče velkým mezníkem. Nejde jen o složení přijímací zkoušky, ale o celkovou připravenost na náročnější tempo, širší učivo a samostatnější práci. Co všechno by tedy měl páták zvládat, pokud uvažujete o podání přihlášky na osmileté gymnázium?
V matematice by měl mít žák pevné základy. Ovládá sčítání, odčítání, násobení a dělení v oboru do milionu, zvládá písemné početní operace, zejména dělení a násobení vícemístnými čísly. Měl by rozumět základům práce se zlomky a desetinnými čísly, vědět, jak je porovnávat, případně s nimi jednoduše počítat. Nezbytné jsou i znalosti o jednotkách délky, hmotnosti, objemu a času – včetně převodů.
Důležitou roli hraje geometrie: žák by měl umět rýsovat základní obrazce, znát obvod a obsah čtverce i obdélníku. A co je neméně důležité – měl by být schopen řešit slovní úlohy, logicky přemýšlet, samostatně naplánovat výpočet a zkontrolovat si výsledek. Matematika na přijímačkách prověřuje nejen znalosti, ale i schopnost orientace v úloze a logický úsudek, což vyžaduje podle našich zkušeností trošku více přípravy a je třeba logickým úlohám věnovat pozornost při přípravě.
V češtině je kladen důraz na pravopis, gramatiku a práci s textem. Žák by měl mít pevné zvládnutí vyjmenovaných slov, pravopisu po obojetných souhláskách i schopnost odhalit a opravit chybu v textu. Dále by měl umět určit slovní druhy, poznat větu jednoduchou a souvětí, správně používat shodu přísudku s podmětem a orientovat se v druzích vět.
Nedílnou součástí přijímací zkoušky i celkového úspěchu na gymnáziu je porozumění textu. Dítě by mělo být schopné přečíst neznámý text, pochopit jeho význam, rozlišit hlavní myšlenku a odpovědět na otázky k obsahu. To vše bez zbrklosti a s pozorností k detailům.
Ne každý páťák je mentálně a osobnostně zralý na náročnější režim víceletého gymnázia. Je důležité si všímat, jak dítě reaguje na neúspěch – zda ho motivuje hledat nové řešení, nebo se vzdává. Důležitá je i schopnost soustředit se, odolávat stresu, zvládat nové výzvy a mít základní vnitřní motivaci k učení. Samostatnost, zodpovědnost a schopnost přijmout zpětnou vazbu jsou faktory, které mohou rozhodnout o úspěchu na nové škole mnohem víc než známka z diktátu.
Rodiče často váhají, zda má jejich dítě na víceleté gymnázium.
Položte si několik otázek:
Má zájem o poznávání a nové výzvy?
Dokáže se připravovat samostatně, nebo potřebuje stálý dohled?
Jak zvládá tlak a neznámé situace?
A hlavně – těší se na změnu, nebo ji vnímá spíše jako hrozbu?
Pokud odpovědi naznačují, že dítě má chuť učit se, zvládá učivo s přehledem a je osobnostně vyspělé, může být víceleté gymnázium skvělou volbou. Pokud váháte, je naprosto v pořádku zůstat ještě několik let na základní škole – šance na gymnázium totiž existují i později.
Příprava na přijímací zkoušky by měla být systematická a pravidelná. Pomáhá trénink pomocí pracovních listů a testů z minulých let, řešení úloh „nanečisto“ v časovém limitu, ale i pravidelné procvičování čtení s porozuměním a logických úloh. Některé děti těží z individuálního přístupu, jiné se lépe připravují ve skupině. Ve vzdělávacím centru MEGIDO nabízíme obě varianty – s důrazem na osobní přístup, motivaci a důvěru ve vlastní schopnosti. Můžete zvolit jak individuální přípravu, tak oblíbené skupinové kurzy.
Víceleté gymnázium není pro každé dítě, a to je v pořádku. Důležité je, aby dítě odcházelo na novou školu s dobrým pocitem, že je na změnu připravené – nejen po stránce znalostí, ale i zralosti a chuti objevovat. Pokud potřebujete s přípravou poradit, jsme tu ve vzdělávacím centru MEGIDO připraveni pomoci – s testováním úrovně, přípravou na zkoušky i podporou celkového rozvoje dítěte.
Budeme se těšit na nové malé studentíky:)